Miten teen siirron talletustililleni? Voinko hakea lainaa asunnon ostoon Turusta? Lainan maksu myöhästyi, mitä teen?

Alle olemme keränneet usein kysyttyjä kysymyksiä palveluihimme liittyen. Asiakaspalveluumme auttaa myös mielellään. Meidät tavoitat soittamalla 09 228 361 tai lähettämällä turvatun asiakasviestin klikkaamalla tästä

Usein kysytyt kysymykset
Hypon toiminta-alue
Asiakkaan tunteminen – miksi Hypo kysyy?
Taloyhtiöiden lainat
Tilisiirto Hypoon
Tililtä nostaminen
Vastatilin vaihtaminen
Verkkopankin lukittuminen
Jos lainanmaksu myöhästyy
Lyhennysvapaan tarve
Korkotodistukset
Vuokra-asunnot

*

Hypon toiminta-alue

Lainan vakuutena voimme käyttää vakituisessa asuinkäytössä olevaa asunto-osaketta tai kiinteistöä pääkaupunkiseudulla (Helsinki, Espoo, Kauniainen, Vantaa), Uudellamaalla (suurimmat kunnat), Tampereen ja Turun työssäkäyntialueella, Lahden, Hämeenlinnan, Oulun, Jyväskylän tai Kuopion kaupunkien keskustan alueella.

Sijainti arvioidaan myös aina tapauskohtaisesti.

Rahoitamme yksityishenkilöiden rakentamishankkeita valikoivasti ja turvaavasti käymällä läpi jokaisen tapauksen yksityiskohtaisesti.

Metsätilaa, peltoaluetta, rakentamatonta tonttia tai arvo-osuustiliä emme kelpuuta lainan vakuudeksi. Emme myöskään hyväksy yrityksen omistamaa varallisuutta yksityishenkilön lainan vakuudeksi.

*

Asiakkaan tunteminen – miksi Hypo kysyy?

Hypoa velvoittavat monet lait, joilla pyritään ehkäisemään esimerkiksi rahanpesua, terrorismia ja taloudellista rikollisuutta, minkä vuoksi ylläpidämme säännöllisesti asiakastietojamme. Kun olet esimerkiksi tekemässä muutosta lainaasi, päivitämme asiakastietosi ja pyydämme sinua täyttämään Asiakkaan tuntemistiedot –lomakkeen tai päivittämään tietosi Hypon verkkopankissa. Kysymme mm. oletko poliittisesti vaikutusvaltainen henkilö (PEP) tai tällaisen henkilön perheenjäsen.

*

Taloyhtiöiden lainat

Kaikki kysymykset ja pyynnöt taloyhtiöihin liittyen pyydämme lähettämään s-postitse osoitteeseen asoy@hypo.fi.

Lisätietoa lainoista löydätte myös ”Taloyhtiölainat” sivulta.

*

Tilisiirto Hypoon

Talletusohjeen löydät tilisopimuksesi liitteenä olevasta tilin avausilmoituksesta tai mobiilinpankista.

Tee talletus tilillesi verkkomaksuna seuraavilla maksutiedoilla:

Saaja: Suomen AsuntoHypoPankki
Tilille: FI47 1660 3000 0635 14
Viite: Henkilökohtainen viitenumero (löytyy mobiilipankista tai tilin avausilmoituksesta)

Koska Suomen AsuntoHypoPankki Oy ei ole maksuliikepankki eikä sinne avattu talletustilisi ole maksuliikennetili, kaikki maksuliikenne tapahtuu Suomen AsuntoHypoPankki Oy:n yllä mainitun pankkitilin kautta. Viitenumero ohjaa talletuksen tilillesi.

*

Tililtä nostaminen

Nostopyynnön teet helposti lähettämällä meille viestin Hypon mobiilipankista tai Hypon verkkopankista, toisen pankin pankkitunnuksilla asiakasviestillä tai soittamalla asiakaspalveluumme 09 228 361.

Tililtä siirretään pyytämäsi summa ilmoittamallesi vastatilille, eli oma tilisi maksuliikepankissa. Emme tarjoa käteispalveluita.

Muistathan ilmoittaa yli 50.000e suuruisista nostoista etukäteen asiakaspalveluumme.

*

Vastatilin vaihtaminen

Vastatili on oma tilisi toisessa pankissa, minne siirrämme nostot Hyposta. Tilin voit vaihtaa lähettämällä meille viestin Hypon mobiilipankista tai Hypon verkkopankista, toisen pankin pankkitunnuksilla asiakasviestillä tai asioimalla konttorillamme.

Puhelimitse emme voi päivittää vastatiliä.

Jos tililläsi on useampi omistaja, tarvitsemme kaikkien suostumuksen vastatilin vaihtamiseen.

*

Verkkopankin lukittuminen

Voit lähettää meille viestin toisen pankin pankkitunnuksilla asiakasviestin kautta tai soittamalla asiakaspalveluumme 09 228 361.

Mobiilipankin salasanan saat vaihdettua kirjautumalla www.hypo.fi etusivun kautta toisen pankin pankkitunnuksilla mobiilipankkiin, ja vaihdat salasanan asetuksista.

*

Jos lainanmaksu myöhästyy

Jos lainanmaksu on myöhästynyt, ja teet siirron lainanhoitotilillesi eräpäivän jälkeen, ole yhteydessä asiakaspalveluumme. Voit soittaa meille 09 228 361, lähettää viestin Hypon mobiilipankista tai verkkopankista tai toisen pankin pankkitunnuksilla asiakasviestillä.

Erääntynyt maksamaton lainan maksuerä ei veloitu automaattisesti tililtä eräpäivän jälkeen.

Muistathan että lainan maksua varten siirto tulee olla tilillä jo eräpäivänä, eli tee siirto 2-3 päivää ennen eräpäivääsi lainanhoitotilille.

*

Lyhennysvapaan tarve

Lainan muutoshakemuksen löydät verkkosivuiltamme (nykyisen lainan muuttaminen) ja mobiilipankistamme.

Käsittelemme lyhennysvapaahakemukset aina tapauskohtaisesti. Maksumuutospalkkio lyhennysvapaasta on 200,00 euroa.

Hakemuksella tulee olla selvitys lyhennysvapaan syystä. Lyhennysvapaan syynä voi esimerkiksi työttömyys, lomautus, äitiysloma, vakava sairaus tai puolison kuolema.

Jos lainan vakuutena on asunto-osake, tarvitsemme myös isännöitsijäntodistuksen (max 3kk vanha).

*

Korkotodistukset

Edellisen vuoden korkotodistuksen löydät Hypon verkkopankistasi tammikuussa. Jos sinulla ei ole verkkopankkia, lähetetään korkotodistus kotiosoitteeseesi. Jo maksat lainasi erillisellä laskulla, et saa korkotodistusta vaan korkokulut näkyvät laskultasi.

Voit tilata korkotodistuksen asiakaspalvelustamme toisen pankin pankkitunnuksilla asiakasviestillä tai soittamalla 09 228 361. Palkkio korkotodistuksesta on 25 euroa.

*

Vuokra-asunnot

Kaikki vapaat vuokrakohteet löytyvät verkkosivuiltamme.

Sivulta löytyy myös hakemus, jonka kautta voit olla meihin yhteydessä.