Usein kysyttyä

Parempaan asumiseen. Turvallisesti.

Miten teen siirron talletustililleni? Voinko hakea lainaa asunnon ostoon Turusta? Lainan maksu myöhästyi, mitä teen?

Alle olemme keränneet usein kysyttyjä kysymyksiä palveluihimme liittyen. Asiakaspalveluumme auttaa myös mielellään. Meidät tavoitat soittamalla 09 228 361 tai lähettämällä suojatun asiakasviestin.

Usein kysytyt kysymykset
Hypon toiminta-alue
Asiakkaan tunteminen – miksi Hypo kysyy?
Taloyhtiöiden lainat
Tilisiirto Hypoon
Tililtä nostaminen
Vastatilin vaihtaminen
Verkkopankin lukittuminen
Jos lainanmaksu myöhästyy
Lyhennysvapaan tarve
Korkotodistukset
Vuokra-asunnot

*

Hypon toiminta-alue

Lainan vakuutena voimme käyttää vakituisessa asuinkäytössä olevaa asunto-osaketta tai kiinteistöä pääkaupunkiseudulla (Helsinki, Espoo, Kauniainen, Vantaa), Uudellamaalla (suurimmat kunnat), Tampereen ja Turun työssäkäyntialueella, Lahden, Hämeenlinnan, Oulun, Jyväskylän tai Kuopion kaupunkien keskustan alueella.

Sijainti arvioidaan myös aina tapauskohtaisesti.

Rahoitamme yksityishenkilöiden rakentamishankkeita valikoivasti ja turvaavasti käymällä läpi jokaisen tapauksen yksityiskohtaisesti.

Metsätilaa, peltoaluetta, rakentamatonta tonttia tai arvo-osuustiliä emme kelpuuta lainan vakuudeksi. Emme myöskään hyväksy yrityksen omistamaa varallisuutta yksityishenkilön lainan vakuudeksi.

*

Asiakkaan tunteminen – miksi Hypo kysyy?

Hypoa velvoittavat monet lait, joilla pyritään ehkäisemään esimerkiksi rahanpesua, terrorismia ja taloudellista rikollisuutta, minkä vuoksi ylläpidämme säännöllisesti asiakastietojamme. Kun olet esimerkiksi tekemässä muutosta lainaasi, päivitämme asiakastietosi ja pyydämme sinua täyttämään Asiakkaan tuntemistiedot –lomakkeen tai päivittämään tietosi Hypon verkkopankissa. Kysymme mm. oletko poliittisesti vaikutusvaltainen henkilö (PEP) tai tällaisen henkilön perheenjäsen.

*

Taloyhtiöiden lainat

Kaikki kysymykset ja pyynnöt taloyhtiölainoista pyydämme lähettämään sähköpostilla osoitteeseen asoy@hypo.fi >.

Lisätietoa lainoista löydätte myös Taloyhtiölainat > -alasivulta.

*

Tilisiirto Hypoon

Talletusohjeen löydät tilisopimuksesi liitteenä olevasta tilin avausilmoituksesta tai mobiilipankista.

Tee talletus tilillesi verkkomaksuna seuraavilla maksutiedoilla:

Saaja: Suomen AsuntoHypoPankki
Tilille: FI47 1660 3000 0635 14
Viite: Henkilökohtainen viitenumero (löytyy mobiilipankista tai tilin avausilmoituksesta)

Koska Suomen AsuntoHypoPankki Oy ei ole maksuliikepankki eikä sinne avattu talletustilisi ole maksuliikennetili, kaikki maksuliikenne tapahtuu Suomen AsuntoHypoPankki Oy:n yllä mainitun pankkitilin kautta. Viitenumero ohjaa talletuksen tilillesi.

*

Tililtä nostaminen

Nostopyynnön teet helposti lähettämällä meille viestin Hypon Mobiilipankista > tai verkkopankista, suojatulla asiakasviestillä > tai soittamalla asiakaspalveluumme 09 228 361.

Pyytämäsi summa siirretään ilmoittamallesi vastatilille, eli omalle tilillesi maksuliikepankissa. Emme tarjoa käteispalveluita.

Muistathan ilmoittaa yli 50 000 euron suuruisista nostoista hyvissä ajoin etukäteen asiakaspalveluumme.

*

Vastatilin vaihtaminen

Vastatili on toisessa pankissa sijaitseva oma tilisi, jonne siirrämme nostot Hyposta. Tilin voit vaihtaa lähettämällä meille viestin Hypon Mobiilipankista tai verkkopankista, suojatulla asiakasviestillä tai asioimalla konttorissamme.

Puhelimitse emme voi päivittää vastatiliä.

Jos tililläsi on useampi omistaja, tarvitsemme kaikkien suostumuksen vastatilin vaihtamiseen.

*

Verkkopankin lukittuminen

Jos verkkopankkisi lukittuu, voit lähettää meille suojatun asiakasviestin, sillä siihen voit kirjautua toisen pankin pankkitunnuksilla. Voit tietenkin soittaa asiakaspalveluumme 09 228 361.

Mobiilipankin salasanan saat vaihdettua, kun kirjaudut Mobiilipankkiin tästä > tai Hypon etusivulta, ja vaihdat salasanan asetuksista. Jos tunnuksesi tai salasanasi on hukkunut tai et muista niitä, linkin kautta voit kirjautua Mobiilipankkiin toisen pankin tunnuksilla.

*

Jos lainanmaksu myöhästyy

Jos lainanmaksu on myöhästynyt, ja teet siirron lainanhoitotilillesi eräpäivän jälkeen, ole yhteydessä asiakaspalveluumme. Voit soittaa meille 09 228 361, lähettää viestin Hypon mobiilipankista tai verkkopankista tai toisen pankin pankkitunnuksilla asiakasviestillä.

Erääntynyt maksamaton lainan maksuerä ei veloitu automaattisesti tililtä eräpäivän jälkeen.

Muistathan että lainan maksua varten siirto tulee olla tilillä jo eräpäivänä, eli tee siirto 2–3 päivää ennen eräpäivääsi lainanhoitotilille.

*

Lyhennysvapaan tarve

Lainan muutoshakemuksen löydät verkkosivuiltamme (nykyisen lainan muuttaminen >) ja Mobiilipankistamme.

Käsittelemme lyhennysvapaahakemukset aina tapauskohtaisesti. Maksumuutospalkkio lyhennysvapaasta on 200,00 euroa.

Hakemuksella tulee olla selvitys lyhennysvapaan syystä. Lyhennysvapaan syynä voi esimerkiksi työttömyys, lomautus, äitiysloma, vakava sairaus tai puolison kuolema.

Jos lainan vakuutena on asunto-osake, tarvitsemme myös isännöitsijäntodistuksen, joka on korkeintaan 3 kuukautta vanha.

*

Korkotodistukset

Edellisen vuoden korkotodistuksen löydät Hypon verkkopankistasi tammikuussa. Jos sinulla ei ole verkkopankkia, lähetetään korkotodistus kotiosoitteeseesi. Jo maksat lainasi erillisellä laskulla, et saa korkotodistusta vaan korkokulut näkyvät laskultasi.

Voit tilata korkotodistuksen asiakaspalvelustamme toisen pankin pankkitunnuksilla asiakasviestillä tai soittamalla 09 228 361. Palkkio korkotodistuksesta on 25 euroa.

*

Vuokra-asunnot

Newsec vastaa Hypon asuntojen vuokraamisesta. Kaikki vuokra-asunnot löytyvät Newsecin kodisto.fi -nettipalvelusta.

Haluatko tietää lisää? Ota yhteyttä!

Yhteystiedot

Hypo OnLine

Asiakaspalvelu

Kokenut asiantuntija hoiti asiani ilman turhia mutkia. Tavallisissa pankeissa tuputettiin kaikenlaista turhaa, vaikka tiedän tarpeeni riittävän tarkasti.

Hypon asiakas

ASP-laina

ASP-lainajärjestelmä on tuettu tapa kohti ensimmäistä asuntokauppaa. Kysy meiltä asiantuntevat neuvot, käydään asia yhdessä läpi.

Lue lisää ASP-lainasta

Taloyhtiölainat

Hypo tarjoaa taloyhtiöille monipuolista rahoitusta joustavasti ja vaivattomasti. Otamme aina huomioon taloyhtiöiden ja osakkaiden yksilölliset tarpeet.

Lue lisää taloyhtiölainasta

Mobiilipankki

Mobiilipankin avulla näet lainojesi, talletuksesi ja asuntovarallisuutesi tilanteen helposti ja turvallisesti. Mobiilipankissa voit myös viestiä kanssamme ja tehdä asiakkuuteesi liittyviä toimeksiantoja.

Tutustu Mobiilipankkiin